Annie Cordy-tunnel: hoe onderhouden we 25 jaar lang een tunnel zonder het verkeer te stoppen?

21 april 2021

Hoe BESIX innoveert op kleine schaal met een enorme impact.

In de Annie Cordy-tunnel (voorheen bekend als Leopold II-tunnel) in Brussel passeren dagelijks tienduizenden voertuigen. Automobilisten uit heel België en daarbuiten maken gebruik van de grote verkeersas om zich een weg te banen naar en van de Europese hoofdstad.

Dertig jaar na de eerste opening is een grondige renovatie van de tunnel nodig. Structurele herstellingen, bekabeling, waterdichting, asbestverwijdering en een nieuw wegdek zijn de uitdagingen die moeten worden aangepakt. In 2018 heeft Brussels Mobility de hulp ingeroepen van CIRCUL 2020, een consortium van BESIX, Jan De Nul Group en Engie-Fabricom, om de opdracht met succes uit te voeren.

Naast de renovatiewerkzaamheden - die momenteel aan de gang zijn - om de infrastructuur te ontwerpen en te bouwen, omvat het contract een onderhoudscontract van 25 jaar om de infrastructuur toekomstbestendig te maken.

Maar hoe onderhoud je de langste tunnel in België - 2.600 meter - waarin dagelijks 60.000 voertuigen rijden over vier rijstroken? Hoe voer je inspecties uit? Hoe volg je potentiële problemen op? Het verkeer stilleggen in zo'n cruciale slagader telkens als er een onderhoudscontrole nodig is, is geen optie.

Voor BESIX ligt de oplossing in innovatie.

Onze BESIX-ingenieurs hebben een fotogrammetrisch onderzoek uitgevoerd in de Annie Cordy-tunnel. Het doel was om een orthomozaïek van de betonplaat onder het asfalt vast te leggen.

Een orthomozaïek is een hoogwaardige kwaliteitsafbeelding met bijzonder veel details en een hoge resolutie. Denk aan Google Maps, maar dan veel preciezer. Het wordt samengesteld door het combineren van ortofoto's, oblique foto’s die "georthorectificeerd" zijn, d.w.z. gecorrigeerd in termen van perspectief om een perfect rechte luchtfoto te creëren.

Dit onderzoek zal vooral op de lange termijn waardevol zijn. Omdat elk beeld locatiedata bevat, zullen onze ingenieurs gemakkelijk toegang hebben tot de informatie en potentiële defecten op de centimeter nauwkeurig kunnen lokaliseren.

Dus hoe hebben we dit onderzoek uitgevoerd?

Normaal gesproken zouden we drones gebruiken om werven in kaart te brengen op zo'n hoogwaardige manier waarbij veel data wordt opgeslaan. Maar omdat we in een tunnel zitten, moesten onze ingenieurs creatiever zijn. Dus hebben ze de orthofoto's vastgelegd met behulp van een systeem van drie camera's die zorgvuldig op een auto zijn geïnstalleerd. Elke camera nam onder precies dezelfde hoek een foto om de gegevens te registreren. Nauwkeurigheid en snelheid waren hierbij van groot belang, want de betonplaat onder het asfalt was slechts korte tijd zichtbaar voordat er een nieuwe laag asfalt overheen werd gestort. Het BESIX-team had ongeveer twee weken nodig om de auto voor te bereiden en de tunnel in kaart te brengen.

Het resultaat? Op basis van alle orthofoto's is een 3D-model gegenereerd. Dat zag er zo uit. 👇

Wanneer er in de toekomst problemen zouden ontstaan, waarbij defecten zichtbaar zouden zijn, kan ons ingenieursteam op afstand naar die specifieke onderlaag kijken en het exacte probleem identificeren. In de tussentijd zouden tienduizenden automobilisten in de tunnel hun reis vlot kunnen voortzetten.

Het is een innovatie op kleine schaal met een enorme impact, ontwikkeld door BESIX.