Diversificatie

Diversificatie is essentieel voor de duurzame groei van een groep. Dankzij diversificatie kan een groep zijn positie versterken, zowel op geografisch als op sectoraal vlak, en nieuwe activiteiten ontwikkelen.

Onze positie versterken

BESIX heeft zijn positie op geografisch vlak de voorbije jaren in verschillende continenten versterkt, in het bijzonder in Australië en Afrika. Daarnaast heeft de groep zijn activiteiten uitgebreid naar Scandinavië en Canada. Op sectoraal vlak heeft BESIX tal van bedrijven overgenomen in West-Europa en Australië. In de meeste gevallen passen deze overnames binnen onze traditionele activiteiten. Dat is bijvoorbeeld het geval bij verticale integratie, d.w.z. het verwerven van vaardigheden die ons bestaande dienstenaanbod op een homogene manier aanvullen.

Nieuwe activiteiten

Bepaalde overnames en participaties kunnen beschouwd worden als sectorale diversificatie in de strikte zin van het woord. Het gaat om nieuwe bedrijfscategorieën die de activiteitenportefeuille van de Groep aanvullen. Wat BESIX betreft gaat het over bedrijven waarvan de activiteiten noch binnen de omvangrijke bouwsector vallen, noch binnen het domein van vastgoedontwikkeling en Concessions & Assets.

Drie recente participaties van BESIX vallen binnen deze categorie: A-STAY, Flamant Design en LN24.

A-STAY

In maart 2018 verwierf BESIX belangen in A-STAY, namelijk 50% van het kapitaal.

A-STAY stelt een nieuw concept voor van stadswoningen voor expats, jongeren, zakenreizigers en toeristen. Dankzij de STAY-technologie kan elke gast zijn specifieke noden aangeven met een simpele klik op zijn smartphone of een ander geconnecteerd apparaat, van reservatie tot check-in. De klant heeft zelfs de mogelijkheid om zijn kamer naar wens te personaliseren en het serviceniveau te kiezen dat hij bereid is te betalen. Dankzij die uitgebreide online personalisatiemogelijkheden kan A-STAY een concurrentiële prijs aanbieden zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit. De moderne technologie – artificiële intelligentie, spraakcommando’s en hoogtechnologische domotica – maakt integraal deel uit van elke verblijfplaats, van de kamers tot de gemeenschappelijke ruimten.

Meer informatie over A-STAY: www.a-stay.com 

Flamant

Flamant werd door BESIX overgenomen in mei 2018, en is een gerenommeerd Belgisch bedrijf dat actief is in de interieurdecoratie. Het bedrijf is gespecialiseerd in het ontwerp en de verkoop van meubelen, interieurobjecten, verlichting, meubelstoffen, decoratieartikelen, schilderijen, behangpapier en een hele reeks andere producten in verspillende stijlen. Het bedrijf telt in totaal zes eigen winkels, vijf in België en een in Parijs. De producten zijn ook beschikbaar in meer dan 200 zaken wereldwijd. Flamant werd gesticht in 1978 en is “Gebrevetteerd Hofleveranciers van België” sinds 2007.

In oktober 2019 heeft de Belgische merk zijn nieuwe logo en collectie onthuld. Na 41 jaar bestaan heeft het merk, dat synoniem staat voor elegante en tijdloze interieurs, een resoluut eigentijdse branding aangenomen. Een nieuwe stijl, zeker, maar gebaseerd op wat het creatieve proces altijd heeft gedreven: van elk interieur een warm huis maken, dankzij ‘a touch of Flamant'.

Meer informatie over Flamant: www.flamant.com


LN24

In oktober 2018 werkte BESIX mee aan de oprichting van het medium ‘Les News 24’ (LN24), de eerste doorlopende nieuwszender van België. LN24 werd gecreëerd door befaamde journalisten en experten uit de Belgische mediawereld. De zender wil het economische en politieke nieuws vanuit een constructieve invalshoek belichten. LN24 is 24/7 op Belgische televisie te bekijken en overal op web.

Meer informatie over LN24: www.ln24.be